Sähköpyörät

Puristaako vanne, onko ketjuissa reikä, kenties pinna kireällä, renkaat laahaa maata ja penkki päin peetä?
yöhöpinät™ - siellä se tieto on!

Valvoja: Jani Mahonen

Sähköpyörät

ViestiKirjoittaja Jani Mahonen » 25.04.2018 8:33

Niin, mitä mieltä? Uhka vai mahdolisuus?

Itse olen ollut harrastajana vahvasti sitä mieltä, että omaan valikoimaan ei tule sähköpyörää sen takia että ne ovat teknisempiä laitteita ja eniten sen takia, että luomuvoimalla sitä edetä pitää. Toisaalta en ole lähtenyt ketään kastroimaan siksi että pyörässä on akku ja moottori, tottakai kukin saa harrastaa sellaisilla vehkeillä kun haluaa. Olen sitä mieltä että kyseessä on selkeästi eri laji kuin luomupyöräily.

Nyt kun kuitenkin kuukaudet ja vuodet valuvat ja _kuitenkin_ pidän kohtuullisesti vauhdista, niin on hiipinyt mieleen joku Pivotin Shuttlen tapainen ohjus, jolla tasamaa muuttuisi alamäeksi. En ole mikään mäkienkiipijä ollut koskaan, niin sykkeetkin pysyisivät ehkä (niin halutessa) maltillisempina? Vuodet ovat osoittaneet että en jaksa ajaa tarpeeksi peekoota maantiellä, kun maastossa ajaminen on niin paljon kivempaa, niin mieluummin menee sitten metsään kun siihen on mahdollisuus.

Esimerkiksi Himoksella ei koskaan hissi pyöri eikä Laukaan Multamäessä ole hissiä lainkaan, silti korkeuseroa on julmetusti ja autokuskia shuttleksi ei yleensä itsellä käytettävissä. Siksi molemmissa lasku jää maksimissaan siihen 1-3 kappaleeseen ja sähköpyörällä taas saisi enemmän toistoja. Puhumattakaan muista mäistä mitä tässä on joka puolella.

Yksi kysymysmerkki on akkutekniikka ja se, miten se kuormittaa ympäristöä. En haluaisi omalla harrastuksellani aiheuttaa ympäristölle kuormaa sen enempää kuin on pakko. Toivottavasti akut hyppäävät teknologisesti eteenpäin jossain vaiheessa. Edellinen hyppäyshän oli kun päästiin lyijyakuista eroon (mm. ajovaloissa), joten ihan epärealistista ei ole odottaa seuraavaa edistysaskelta muutaman vuoden sisään.

Taidan odottaa vielä muutaman vuoden ekaa omaa sähkistä, mutta alan kallistua sille kannalle että eipä tuo hassumpi keksintö olekaan...
Jump Around (2017):
https://vimeo.com/239152286
Jani Mahonen
Siivooja

Paluu Pultti, Ratas ja Rätti™